Výplata zmizí z účtu do pár dní, „vysoké datum“ jako častá výmluva a žádné úspory v případě nenadálých situací. Chcete svoje děti před těmito strašáky, které zažívá vysoké procento lidí, ochránit?
Finanční gramotnost je definovaná jako soubor znalostí, dovedností a postojů, díky kterým člověk dosáhne finanční prosperity.
„Mami, Anička už dostává kapesné, proč já ne?“
„Protože cokoliv potřebuješ, ti koupím. Nepotřebuješ kapesné.“ S tímto zdůvodněním se setkává spousta dětí a je špatně. Proč? Kapesné je pro edukaci dětí důležité.
Otázky, co si děti pořídí za peníze z narozenin se můžou zdát taky naprosto nevinnými, ale nejsou. Podvědomě s nimi dáváme dětem najevo, že peníze se musí utratit za něco hmotného. Nemůžou pouze ležet v prasátku/na účtu. Automaticky, i když nevědomě je takto vedeme k utrácení.
Jak děti naučit finanční gramotnosti?
Jako první krok je důležité si uvědomit, že děti přejímají návyky od svých rodičů. Můžete se naučit nazpaměť všechnu teoretickou část o finanční gramotnosti a vyprávět ji dětem každý večer před spaním místo pohádky. Pokud ale dítě neuvidí dané kroky a chování v praxi, je celé vyprávění zbytečné. Z praxe si vezme mnohem více než z teorie. A je potřeba začít co nejdřív.
Kapesné se vám může zdát jako zbytečný krok, ale opak je pravdou. Kapesné je pro děti jeden z hlavních učitelů finanční gramotnosti. Jak jinak by se naučili hodnotu peněz? Je důležité jim vysvětlit, k čemu kapesné slouží a stanovit, že kapesné je z části na radosti, ale i „povinnosti“, což u dětí můžou být např. malé dárky k narozeninám pro rodiče. Nesmíme ale opomenout, že pokud si kapesné budou z části i šetřit, mohou si koupit něco dražšího, po čem by toužili. Zároveň nesmíme zapomenout zmínit, že je potřeba si nějakou částku odkládat pro případ nenadálých událostí. Rozbitý mobil, ztracená sluchátka apod. Děti se díky tomu naučí zodpovídat za své finance, a taky se naučí vážit si hmotných věcí.
Další krok je projít s dětmi rodinný rozpočet a vysvětlit jim, kam peníze odchází. Děti pochopí, že celá vaše výplata není jen na sladkosti a zábavu, ale že je v ní velká část na nutnosti, které berou jako samozřejmost. Nájem, splátky, energie…
Určení finančních cílů dopomůže dětem pochopit princip šetření peněz. Zeptejte se jich, co by si přáli. Zjistěte, kolik daná věc stojí a projděte s nimi finanční plán. Pokud si každý měsíc odloží z kapesného 100 Kč, budou si moct koupit danou věc za 10 měsíců. Pokud ale každý měsíc ušetří 200 Kč, budou si moct danou věc koupit již za 5 měsíců a doba šetření se tak zkrátí na polovinu. Dejte jim jasné příklady a propočty. Sami se pak rozhodnout pro výhodnější možnost.
U starších dětí je vhodným krokem debata o úvěrech a investování. Děti by měly chápat, že existuje možnost si půjčit peníze na něco, co člověk potřebuje, a nemá na to finance, ale je důležité jim vysvětlit, že pak musí vrátit mnohem vyšší částku, což už výhodné není. Pokud máte doma dospívajícího člověka, kterému každý měsíc platíte účet za telefon, navyšte mu kapesné o částku za jeho telefon a dejte mu úkol, že si účet musí platit sám. Naučí se tak myslet na povinnosti a platby včas.
Finanční gramotnost není složitá z hlediska pochopení, ale z hlediska disciplíny. Pokud ji dětem vštěpíte do hlavy, budou sklízet úrodu po zbytek jejich života. Co se v mládí naučí, ve stáři jako když najdou.